Mina goda efterrätter:

...och det är inte barnbarnen jag menar..

Ananaspaj

Pajdeg:
150 gram smält smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver

Fyllning: 2 dl creme fraiche
1 1/2 dl socker
2 tsk vaninljsocker
1 ägg
1 burk avrunnen ananaskross

Blanda pajdegen o tryck ut i en form ställ i kylen. Låt ananasen rinna av i durkslag. Blanda resten av fyllningen o lägg till sist i ananasen. Häll fyllningen i formen o grädda 15-20 min i ugn 200 grader. Låt svalna något servera med grädde.





God kanelpannakotta

Stöt grovt i mortel: 2 kanelstänger
ev. 3 stjärnanis

Koka upp o låt koka försiktigt en minut:
1 1/2 dl grädde
3/4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
tillsätt "kryddorna låt dra 15 min sila sen bort dem.

Lägg 2 gelatinblad i vatten 5 min krama ur o låt smälta i svag värme med 1/2 dl av gräddblandningen, rör sen ner i rest gräddblandning. Blanda ner 3 dl 10% turkisk yoghurt och fördela i små glas. ställ kallt någon timme. Toppa med valfria bär vid servering eller skeda över passionsfrukt. Servera gärna med en mandelskorpa eller ett par "chokladfingers".



Toscapäron

Lägg avrunna päronhalvor på burk med bulliga sidan upp i smord form. (Ugn 225 grader)

Blanda o sjud upp:
ca 1/2 påse hackad ev skållad mandel
1/2 dl socker
50 gram smör
1 msk grädde
1 msk vetemjöl

Häll smeten över päronhalvorna, sätt in mitt i ugn ca 15 minuter. Servera med grädde och eller glass!





Kommentarer

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0