När slutar barn vilja hjälpa till??

Finns det något mer hjälpsamt än en 2 åring? Inte får man göra någonting själv, kvickare än ögat har de hämtat stolen och dragit fram till diskbänken. Serverat hunden mat på egen hand, tvättat "gosen" i toastolen mm. Efter ett tag lär man sig att allt går så mycket fortare om man redan på förhand inser vilken resurs man har i sina barn, barnbarn.
Numera garderar jag mig med en trappstol framsatt bredvid (rädd om mina redan så ömma fötter.)Ger dem en egen liten spann o trasa. Lärde pojkarna tidigt hur mycket mat hundarna ska ha per gång 1 skopa! Troja hade annars gladeligen käkat upp hela säcken.. Vi rör o vispar tillsammans och samma sak ute där passar farfar på få lite extra hjälp. Tillsammans kör de ved lastar på skottkärran o sen bär det iväg till källaren.En del kallar det kanske"barnarbete"med glimten i ögat, jag säger lära för livet!! Men sen går åren och plötsligt är det inte lika roligt längre!? Var, när o varför ändras det? När slocknar glädjen i ögonen över att få hjälpa till? Vad gjorde vi för fel?








Kommentarer

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0