Tankar om våren..

Maj


...som ju redan är här med stormsteg. Finns det något härligare än de första varma kvällarna man kan sitta ute på altanen, grilla o prata?! Lyssna på fåglarna som kvittrar. Få den första färgen i ansiktet, se hur alla fullständigt kastar sig ut i trädgårdarna o påtar med glädje men också ibland med stressen lysande i ansiktet. I samhällenas villaträdgårdar nästan hysteriskt, sneglar på grannen; oj, de är redan ute med gräsklipparen. Har de rivit mossa än??
Då är jag glad jag bor på landet kan ta det i vår egen takt njuter mellan alla "måsten" för vad händer egentligen om jag är nån vecka senare med att påta ner potatisen, få in veden, klippa gräset..? Absolut ingeting. Men mycket sitter kvar sen gammalt minns själv grannfrun som visste precis vilken dag potatisen skulle ner och det kvittade när vi satte våra så var det fel... -Men potatis fick vi i allafall på något underligt vis..
Och veden skulle vara huggen o inlavad vid ett spec datum. annars kunde man lik väl "elda upp den" den var inget värd...Ehhh?? Idag kan jag le åt det men för henne var det djupaste allvar.
Ja, kanske var det så förr att de var så intutade generationer bakåt hur det skulle vara att de inte ens vågade bryta ett gammalt mönster. Det finns allt för många måsten ändå vad det gäller jobb o tider att passa, någonstans emellan måste man hitta tid att njuta o koppla av. Våren är så kort o intensiv. Glöm inte bort att ta till vara på den!!

Kommentarer

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0