Solen skiner!!!!

Kan det bli bättre, är ledig idag och vaknade till att solen sken in genom persiennen!
Efter sovmorgon, frukost och lite facebook ska jag nu gå ut o få lite ny sol-energi.
Någon bild kanske med kommer, ska i varjefall ta med kameran ut på promenaden.


Det finns något visst med gamla slitna bodar och uthus särskilt när solen skiner.
Man blir lite nyfiken på vad den användes till förr?? Men en del av historien vet jag.
Bl.a att här inne hängdes linet (som man skördade) på tork, när min pappa var ung.
Idag står här vår gamla självlastarvagn (till höet) som nu sen flera år gått i pension.
Även den gamla brunnen som användes till djuren när vi var aktiva bönder vilar nu.

På vår vidare promenad genom skogen kommer sen fram till Gudruns härjningar.
Även om åren gått känns det fortfarande motigt att gå här och titta. Ändå hade vi tur.
"Endast" 1.5 hektar föll ner men det tog många månader att röja upp. Träden låg som
plockepinn så det var inga lätta saker reda upp. Det värsta fick vi ta hjälp till av maskiner.
Annars klarade faktiskt min då över 80 årige pappa upp det mesta, inte dåligt gjort!

Då undrar ni varför han gav sig på detta och inte den mer alerte och yngre svärsonen?!
Under och efter Gudrun var det många som skadade sig och min man var en av dem.. 
Men han hade tur, klarade sig med ett ovanligt skadat ben (senan som sitter mellan vad
och skenben klyvdes på mitten) samt några mindre frakturer. Operation och sjukskrivning.
Sen tog det månader innan han fick stödja på benet igen. Idag är han nästan återställd.

Vi var utan el i 23 dagar!! Telefon i över en månad. Allt vatten fick bäras in. Som tur var
eldar vi med ved och med försiktig eldning kunde vi klara oss hyfsat med värme. Vad det
gäller matlagning hade vi turligt kvar en vedspis i köket, den kommer jag aldrig kasta ut!!
Som det inte var nog fick jag lunginflammation, samt skrotade en bil i halkan på väg hem.
Nog med dystra återblickar vi klarade oss igenom denna pärs bättre än många andra.





Här följer en helikopterbild på hur det såg ut här i Småland dagen efter stormen:



Och till sist något helt annat:
Idag skulle min mamma som dog när jag var 19 år, fyllt 88 år om hon levt..


Kommentarer
Postat av: Susanne

Passa på att njuta! Du är värd det men jag är allt LITE avis! Hoppas ni får en härlig helg! Kramisar Sus

2009-11-20 @ 11:48:49
Postat av: Znogge

Det var tidigt du förlorade din mamma.



Kram och ha en fortsatt fin helg!

2009-11-20 @ 18:05:29
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Nilla

Svårt att föreställa sig hur ni hade det efter Gudrun. Men väldigt jobbigt måste det ha varit. Men som du säger, det finns alltid de som har det värre. Fast det är inte alltid en tröst.

Svårt måste det också ha varit att mista sin mamma när man bara är 19 år.

Min man miste sin mamma när han var 12 år och sin pappa när han var 22.

Nej usch, så sorglit det blir. Nu får vi ta och fira att det är helg.

Kram

2009-11-20 @ 18:21:41
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: engelsson

Men oj..jag förlorade min mor när jag var 18..kram

2009-11-22 @ 11:48:41
URL: http://engelsson.blogg.se/

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0