Fredag igen -härligt!

Lite helg nu igen efter TVÅ hela jobbdagar, känns välbehövligt fast det ju inte borde vara så.
Vissa dagar är mer intensiva än andra och fredagen jag jobbar har jag tidig öppning redan kl6.
Slumrade t.o.m till lite på vilan, tätt in till en av småknattarna. Riktigt varmt och mysigt var det.
Efter jobbet tog vi en tredje runda till vår möbelaffär. Denna gången beställde vi en ny soffa.
Men blev inte alls den vi tänkt från början. Lyssnade lite på goda råd från "Nisse" och på info
om vad som kommer nu i material, färg o.s.v. Sååå efter mycket beslutsångest blev det nu en
Hörnsoffasvart riktigt bekväm skinnhörnsoffa!
Han pratade om nackdelen med lösa
kuddar, samt minskade platser vad det
gäller schäslongsoffor o.s.v så efter att
provsuttit och jämfört blev det denna.
Svart är den färgen som återigen är på
starkast ingång. Och det kommer nu mer
vanliga tvåsits/tresits igen. Istället för
schäslong blir det mer lösa fotpallar..
Men än så länge får vi ju allt vänta på 
leveransen och nöja oss med gamla soffan. I bästa någon gång under vecka sju kommer den nya.
 

                                                            Minnen från stormen Gudrun

Gudrun


5 år sedan idag som stormen Gudrun härjade!! Vilken dag/natt det var. Vänner satt fast i
sina bilar längst vägen. Kollegan fick övernatta med sonen på Mc Donalds i Värnamo..
Själva vände vi bilen hemåt 300 meter hemifrån efter sett träden falla som käglor runt oss.
Dagen efter var vi instängda av träd, först framåt eftermiddagen kom första bilen igenom.
Sen var vi utan ström i 23 dagar!! Telefoner borta i över en månad. Tog faktiskt tills förra
året innan jag kunde uppskatta levande ljus igen.. Den gången var vi mycket tacksamma
över vår vedeldade panna samt köksspis! Men det var sämre ställt med vattnet som fick
hämtas i brunn alternativt hos någon av sönerna i samhället. (Även strömlöst där i tre dygn)
Än syns spåren här i vår skog fast vi inte hörde till de hårdast drabbade (bara ett par hektar)
Många hemska olyckor hände i uppröjningsarbetet, och en vän till oss skadades mycket svårt.
Även mannen drabbades fick en stock över benet, och fick opereras men i jämförelse lindrigt.

 


Kommentarer
Postat av: Ingrid ♥

En så fin soffa ..Verkligen snygg.

Gudrun ställde till det för oss...samhället är känsligt när något sådant händer.

Det var många dagar som ni var utan ström.

Då uppskattar man vad man har.

jag önskar dig en härlig fredag kväll

Kram Ingrid

2010-01-08 @ 17:23:16
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Anki N

Grattis till nya soffan, även om Ni får vänta på den lite. Men den som väntar på något gott!!!!

Gudrun ja, det var en natt med blandade känslor. Magi, ofattbarthet, rädsla men oxå spännande o mysigt. Då hade inte jag några eldningsmöjligheter. Men de var ju inte heller kallt ute så värmen höll sig bra i kåken jag bodde i då. Minns när jag for till jobbet på måndagen jobbade i Växjö då, hela vägen var som plockepinn, plötsligt fanns gårdar o hus längs vägen man inte kunnat se förut. Ingen kul resa faktiskt, de hade ju inte hunnit röja upp så värst bra. Jo jag bodde i Blekinge då. Vi drabbades hårt men inte lika hårt som inlandet av Småland.

Lika så med Per men då var vi strömlösa flera dygn...

Kramiz Anki N

2010-01-08 @ 18:30:38
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Anki N

Jag var ekonomichef på Mercedes lastbilar där.

Nu så Let´s Dance!!!

Kramiz

2010-01-08 @ 20:03:26
Postat av: Lena

Snygg soffa ni har valt!

Vad otäckt det är när naturkrafter tar över makten.

Vi är inte så stora då.

Själva var vi inte så hårt drabbade av Gudrun här i Östergötland.

//Lena



2010-01-08 @ 20:28:16
URL: http://lenasoderberg.blogg.se/
Postat av: Znogge

Mysigt med ny soffa! Även om det blir lite väntetid.



Kram

2010-01-08 @ 21:10:43
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ragnvi

Morning! Isch...jag ryser när jag läser dina rader om Gudrun! Som man led mer er alla drabbade då! Här gnäller vi över några strömlösa timmar....

Bra val av soffa! Jag vill byta ut min "stora" soffa med divan...så missnöjd!

Kramen!

Ragnvi

2010-01-09 @ 07:59:21
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Ninni

Påminner om vår soffa fast vår är brun!!



Usch blev ni såå drabbade av Gudrun otroligt läskigt!



Ha nu en fin lördag även om det är läskigt kallt..kramen

2010-01-09 @ 10:10:46
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Margaretha

Ja det är jobbigt att gå och vänta på soffleverans.... Man vill ju att det skall bli fint NU !!! Jag är alltid så otålig....

Gudrun var ett kraftfullt fruntimmer...hujedamej....

Kram på dig

Margaretha

2010-01-09 @ 11:48:37
URL: http://catfriend.blogg.se/
Postat av: Ninni

Smart med isklamparna..det ska vi prova, men just nu är jag varm som ett element har städat som bara den!



kramiz

2010-01-09 @ 15:53:57
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Synen av fallna träd i enormna högar känns igen, ja... Fy tusan!!



Just det där att man inte uppskattar levande ljus så värst, efter att ha varit med om så långa strömavbrott som vi hade - det fattar nog ingen som inte varit i samma situation!? Levande ljus som är så-å-å mysigt, lixom - hur kan man ogilla såna!? <:-) Hm... Jag tycker faktiskt att jag hittar stearinstänk efter Gudrun-tiden fortfarande, och på de mest konstiga ställen!!! 8-/



Ja, ja...



Betydligt mysigare med en ny soffa! :-) Riktigt fin - och modellen är mycket lik den vi har, fast vår är i mörkblått skinn... Hade helt klart hellre haft en svart, men det var nåt "sista ex till vrakpris" som vi köpte, och det är väl snart 15 år sen. Men den har varit superbra och kan nog hänga med några år till!

2010-01-09 @ 16:19:31
URL: http://handerblandander.blogg.se/

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0