Tankvärt!!

Var på en mycket intressant föreläsning igår, en föreläsning som sa mycket om oss själva.
Hur vi själva kan (och förhoppningsvis vill) påverka våra liv till det posetiva -att välja lycka.
Som oftast när det är en stark föreläsning dras det ibland lite väl till sin spets..  För att få oss att förstå.
Tror vi flesta blev berörda (både åt ena och andra hållet). Föreläsaren var Kay Pollak

Kay Pollak

Föeläsningen hette; "Att växa genom möten - och välja Glädje"
Förutom sina föreläsningar och böcker är han ju även en känd filmregissör;
bl.a till filmerna; Barnens ö, Älska mig och senast Så som i himmelen.

Hans båda böcker Att växa genom möten och Att välja glädje har översatts till flera språk.

Kay är en väldigt karismatisk man, livlig, ständigt gestikulerande och underhållande.
Föreläsningen växlade mellan aktivt lyssnande och sen att vi tilläts "prata och ventilera" det vi hört,
och egna tankegångar med "grannen". Man hade ingen chans "somna till" där inte.

Hans grundtanke var att vi ALDRIG kan förändra "vår nästa" -utan bara oss själva.
Men genom att förändra oss själva, ändra ditt synsätt -kan vi förhoppningsvis få med oss andra..
Han sa att mycket av våra "believs" eller "trosatser" som han också kallade det är djupt rotade.
Saker vi har med oss i vår ryggsäck såsom dålig självkänsla, att aldrig duga o.s.v,
styr mycket av våra tankar. Det är dessa som sen styr mina/våra reaktioner.

Spännande... var ett av hans vanligaste ord... och jag håller med!!

Människor som mår bra, hanterar andra väl, trivs med sig själv, är förnöjsamma
och har inga behov av att ironisera, sätta sig på andra, förlöjliga eller förtrycka...

Genom att ändra dina sk "trosatser" -byta ut dem så ändras även dina känslor!
 Ditt liv levs bara en gång!! (något att tänka på..)

Låter ju enkelt MEN.... sen rår man ju inte på "yttre händelser"...
Men däremot hur du väljer hantera dem!

Plötsligt fick jag själv en annan bild av den sk "Arbogamamman"
Vet inte hur ni tänkt/reagerat men jag kan erkänna att jag efter hört sett henne
undrat lite "hur kan hon vara så positiv?? hon som misst allt.. hur kan hon känna glädje?!
Fortsätta leva sitt liv.. -Det enda vi har! 
Plötsligt förstod jag lite bättre; Hon har VALT glädje, valt att fortsätta leva ett liv.
Se att hon i sin tur kan ge andra livskraft att resa sig ur mörkret. En mening med livet!
Hittat sin styrka i allt det svåra. Säkert med rätt stöd och hjälp!

Fast det var allvarligt det han pratade om varvades det med mycket anekdoter,
humoristiska skildringar och vi skrattade mycket och ofta igenkännande.
Fick oss att se det från olika sidor som t.ex berättelsen om mannen som fick punktering.
Man 1; lever under förnimmelsen "livet är ett enda helvete...!
Man 2; "Livet är fullt av spännande överraskningar"...!!!
Så drog han en berättelse om att det var första dagen på semestern,
Mannen har stuvat in familjen i bilen och så bär det iväg, efter 2 mil får de punktering..

Sen behöver jag nog inte säga så mycket mer-samma situation ger två helt skilda upplevelser.

Vid det här laget har nog hälften av er tröttnat.. det blev ett inlägg av det längre slaget.

Men än har jag några tänkvärda citat kvar;

*All förändring börjar med MINA tankar!
*Det är mina tankar som skapar mina problem..
*jag själv väljer att tolka!
*Jag ensam har ansvar! 

I varje möte med en annan människa lär du dig något nytt om dig själv!!
I alla tankar som virvlar upp finns det ett "meddelande" till dig själv..
Det finns ingen annan människa som kan såra mig -få mig ur balans UTAN mitt eget medgivande!


Från det ena till det andra- NU ÄR DET HELG!!
Och jag ska bort till "Hult" och gosa bebis och busa med en Molt!!
3,5 vecka
Så mycket de ändras när de är små... Nu 3,5 v och redan  gått upp ett kilo!
Amenine
Super Mario och Wii
-Men Ida varför gör du så?????
Såklart vann Moltas över Ida och Filip....
En Moltas som i övrigt fått en ny öroninflammation :(


Kommentarer
Postat av: Znogge

Det är härligt när man får lyssna på föreläsare som engagerar och berör. Majoriteten gör inte det sticker jag ut hakan och säger...



Ha en fin och avkopplande helg!

2011-02-18 @ 16:00:13
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Marie-Louise

Mycket tänkvärt att läsa här inne idag :)

Och mysiga bebisbilder. Trevlig helg. /Kram

2011-02-18 @ 17:02:14
URL: http://madredetres.blogg.se/
Postat av: soffie

den förälsäningen lät ju jättebra och intressant!

ååå guu va söta bilder en krya på sig hälsning till Moltas usch va jobbigt med öroninflammation!

kram

2011-02-18 @ 18:35:34
URL: http://soffie69.blogg.se/
Postat av: Anki

En föreläsning där ingen äns nickar till är en bra föreläsning!! precis som de ska vara. Tyvärr har jag aldrig varit på föreläsning med Kaj.

Gosa baby...de ska jag med - som du vet.



Myspys helg Kramiz

2011-02-18 @ 19:23:12
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Tinezza

Låter som en bra föreläsning. Arbogamamman Emma och hennes familj har en fantastisk livssyn att se glädjen mitt i sorgen och inte låta sig gå under av den makabra händelsen. Jag beundrar deras syn på på livet.

2011-02-18 @ 20:30:41
URL: http://tinezza.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Morning! Idag är det nästan kallare än kallast här...grrr! Men soligt i allfall! Fast jag tänker stanna inne!

Förstår att det var en intressant föreläsning! Många kloka ord! Och Arbogamamman...som jag beundrar o lider med henne!

Aaaa..som hon växer den lilla söta!

Kramen!

Ragnvi

2011-02-19 @ 08:05:22
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Visst är det bättre att välja glädje....men kanske inta alltid så lätt.

Har också varit på föreläsning,men något helt annat nämligen om främlingsfientligheten i Sverige o då Skåne speciellt.Jag blev så berörd att jag knappt kunde sova,men bestämde mig på stående fot att göra det lilla jag kan för att ta debatten!



Kramen från en mycket kylig fru Jacobsen

2011-02-20 @ 10:16:55
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Ingmarie

Sv:Klart att dina katter inte skyr dig ens efter att ha blivit badade....De stannar där de vet att de är älskade!

2011-02-20 @ 11:05:07
URL: http://frujacobsen.blogg.se/
Postat av: Annelie Esséus

Inte tröttnar jag på att läsa det där! Jag tycker sånt är superintressant! Jag har nämligen mor som:

lever under förnimmelsen "livet är ett enda helvete...! och då MÅSTE man hitta en annan väg, om man ska överleva och få ett bra liv.

Det är helt fantastiskt hur det styr oss människor hur man tänker!

2011-02-21 @ 17:32:43
URL: http://dartanjang.blogspot.com

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0