Facebook- och gamla vänner


Som ni vet gick jag efter mycket tvekan med i facebook, och som de flesta andra som gått med
blev jag snabbt fast i detta. Förstår lite det där de säger att vi "gamla" tagit över numera.
För jösses vilken skattgömma på gamla vänner VI har att leta efter. Om man bara envisas lite ;)

För min del kan jag berätta om två solskenshistorier; På sent sextiotal hade vi alltid sommarbarn.
Bla en jämngammal tjej från Göteborg o senare även hennes lillasyster gästade oss flera sommrar.
Snabbt inser jag ju att även om hon då hade ett ovanligt efternamn, har hon nog inte kvar det.
Däremot hade hon en bror jag mindes namnet på och genom honom hittade jag då min gamla vän.
Nu kan vi få reda på vad som hänt under alla dessa år, och på något konstigt sätt känns det som då.
Med lite god vilja känner vi faktiskt igen varandra. (hon såg likheten i min mamma som då var ca 50)
Riktigt roligt och ca 40 år att ta igen!! Båda är vi gifta o har tre barn var, glada båda att "mötas" igen.

Jag o Jeanette 1968



Kompis nr två stod mig ännu närmare under flera år, men på något sätt förlorade vi sen kontakten.
Båda hamnade vi på sent 70-tal isamma samhälle då vi flyttat ihop med våra killar som var kompisar.
Där var vi i 25 årsåldern när vi sist sågs. På henne var det fotot jag kände igen direkt, samma leende.
Att få tjugo års summering på en liten stund är märkligt och stort. För visst har de varit i mina tankar.
I detta fallet hade det hänt mycket både roliga o mindre roliga saker. Livet är inte en dans på rosor.
Det märkliga här var att hon nyss kört förbi vårt samhälle, och haft planer på att se om vi bodde kvar.
Så plötsligt dök jag bara upp där på skärmen som "gubben i lådan" precis som på beställning.

Utöver de här båda guldkornen, har jag även hittat kusiner jag sällan träffar som är utspridda i landet.
Barnens kompisar som försvinner efter skola och flytt, men som under många år var en del av ens liv.
Sen ska man tänka sig för vad man skriver och det mest privata tar man ju sen "bredvid" via mail!!


Kommentarer
Postat av: AnnaKK

Åh, vad kul att det går att hitta "borttappat" folk så där! :-)



Jag har aldrig satt mej in i Face-book, och än mindre gått med där, men lite har jag ju hört och bla liknande saker som du skriver om här. Suveränt!!!



Skönt att du är piggare idag! :-)

2009-09-02 @ 12:35:15
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: marie

Tack för titten hos mej.Jag säger detsamma om din blogg. Fina bilder varavat med trevlig läsning. Jag kommer fortsätta kika in.

Ja,på Facebook kan man ju hitta många gamla vänner. Trevligt.

Ha en skön fortsättning på din dag!

Kram

2009-09-02 @ 13:02:05
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/
Postat av: Znogge

Kul att hitta gamla vänner så där! Men via nätet har världen blivit väldigt mycket mindre. Kanske skulle man ge Face-book en chans i alla fall...

Kram!

2009-09-02 @ 19:02:33
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Nilla

Vad roligt att du hittat gamla vänner och släktingar. Jag har inte hoppat på facebook. Men det är ju många som gör det. Och har ju hört att det är de äldre som börjar ta över :o) Undrar vad de unga tycker om det?

Ha det gott.

2009-09-02 @ 23:51:33
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: engelsson

Hmmm jätte spännande med facebook ju..men hur mår du människa..e du frisk nu..stooor varm kram från Lappland

2009-09-03 @ 07:10:33
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: Anki N

Vad kul att finna gamla vänner så där,jag är med på Facebook men kan inte skryta med att jag tar mig tid att fixa där speciellet mycket, men då och då så. Det var fina små solskenshistorier.



Anki N

2009-09-03 @ 14:08:12
URL: http://herrnilssonsfru.blogg.se/
Postat av: Helen

Visst är FB/Fejjan eller vad vi nu kan hitta på att kalla den, skoj. Det tar dock tid att leta fram (eller bli hittat själv för den delen) men desto roligare när man hittar 'gamlingarna' men tänkt på då och då genom åren :-)



Ha en skön Ölandshelg!

2009-09-03 @ 23:19:09
URL: http://helensvardag.blogg.se/

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0