Att vara positiv eller negativ..

Läste en intressant artikel innan om det här med hur man ser på saker och ting.
Om man är så att säga mest Positivt eller Negativt lagd.. Hela 60% kan man inte
göra något åt sas det.. det har man liksom med i "bagaget" men resten alltså 40%
kan man faktiskt styra själv. Lite som det här med att se på glaset som halvfullt eller
halvtomt.. (tänkvärt) Kanske man då kan se lite mer med förklaring på de som ALLTID
ser ALLT negativt oavsett vad.. Har faktiskt jobbat/mött några sådana genom åren.

Hade svårt fatta det där, vi hörde ALDRIG samma saker t.ex i möte med föräldrar.
-Ehh, ja men så sa de väl inte?? Joho, så tolkade jag det!! Varför tolkade du det så?
Sen efteråt fick jag faktiskt kredit och vederbörande kom ofta och frågade vad jag
trodde och hur jag såg på det. Hon sa själv att hon var så orolig över att folk sa ett
och menade något annat, att hon börjat "fel" -tolka "mellan raderna". Så jobbigt det
måste vara att leva med detta. Vilken energi det måste ta!! Blir trött av bara tanken.

Sen menar jag inte att JAG ALLTID går runt och är glad och positiv, jag är ju människa!
Alla har vi våra perioder där vi mår mindre bra, tål mindre och saker tar av vår energi.
Men ibland har vi ett val! Och jag har även lärt mig att det är INTE de som låter värst,
gnäller mest som verkligen mår sämst (verkligen är sjukast) det är oftast de "tysta"...
Jag blir mycket mer orolig när någon sån för en gångs skull beklagar sig och låter höras.
Blev visst ett sådant där lite allvarligt inlägg igen, men sån är jag! Ibland vill det ut!!


Kommentarer
Postat av: Helena

Det måste vara otroligt energikrävande att vara pesimist.

Jag är som du oftast positiv.

Försöker leva efter detta citat.....det är inte hur man har det utan hur man tar det som är viktigt.

Jag konstaterar läget och försöker sen göra det bästa av det.

Ibland är det svårare än vanligt att vara positiv och vissa dagar faller det helt men i grunden vill jag ändå tro att jag är en positiv själ.=)

Ha en fin dag vännen!

Kram

2010-04-08 @ 09:06:00
URL: http://vildaella.blogg.se/
Postat av: Synnöve

Kan det vara så att en sådan person sliter med väldans dåligt självförtroende?

Det tar på krafterna ju att gå så där.



Nu ska jag ut med kamera, hund och kaffetermos i regnet. MÅSTE upp i skogen. Så är dt bara.

Kramen Synnöve.

2010-04-08 @ 12:02:51
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Znogge

Inte helt lätta saker! Man vill ju vara positiv om barnen men samtidigt måste föräldrarna få veta när det inte fungerar. Hur det tas emot är väldigt olika från förälder till förälder. Har just meddelat två föräldrapar och jag vet redan att jag får två totalt olika reaktioner!



Kram

2010-04-08 @ 12:20:19
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ninni

Intressant inlägg!



Tycker du har helt rätt...man ska inte försöka läsa in saker utan ta dom för vad det är!

Att bli av med energi på det sättet är ju urjobbigt.



Kul att det funkar med barnbarnen...kramen

2010-04-08 @ 17:04:18
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Lena

Det kan vara knepigt ibland om hur folk tar till sig saker. Är man redan negativ och kanske irriterad så kan jag tänka mig att det som sägs uppfattas som negativt.

Själv kan jag vara en sådan som brusar upp alldeles för fort innan jag egntligen har fattat vad som sagts eller gjorts. Och jag vill egentligen inte vara så men ibland jobbar munnen snabbare än hjärnan. Men för det mesta är jag positiv med ett positivt tänkande.

//Lena

2010-04-08 @ 18:32:32
URL: http://bloggissoder.blogg.se/
Postat av: christina

Du har helt klart för dig. Just nu är jag inne i en gnäll period. Men jag försöker att inte fokusera på det dåliga, men det kan vara svårt ibland.

Men ett bra inlägg och en tankeställare.

2010-04-08 @ 18:52:55
URL: http://grandmother.blogg.se/
Postat av: Anki N

Ja man ska se livet från den positiva sidan. De gör jag till 99 procent. Bagateller skakar jag av mig direkt. Finns inget jag är så tacksam för än att jag får leva här o nu med de jag älskar o de vi har. Livet är en gåva, inget man ska slänga bort på negativa saker. De finns solglimtar överralt.

Kramiz Anki N

2010-04-08 @ 20:07:55
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: emmamaj

Man ska se livet från den posetiva sidan, man lever bara en gång, men om man lever rätt borde det räcka.

2010-04-08 @ 22:16:20
URL: http://emmamaj.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Go´morron!



Ja, visst är det intressant hur olika man ser på och uppfattar saker och ting - inte minst i tal! :-)



Det där med personlighet kontra uppfattningen om vad som är det bäst sättet att vara på/förhålla sej till saker och ting på, är också spännande att filosofera kring. Men jag tror man sist och slutligen ändå alltid kommer fram till nåt i stil med att vi alla är lika olika!? :-) Fast kan man så ska man så klart försöka undvika sånt som bara tömmer en på energi.



Ha en jättefin fredag! :-)

2010-04-09 @ 08:41:39
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Så bra skivet! Jag försöker i det längsta vara optimistisk...fast ibland är det svårt....sen kan jag ibland vara omgiven av det motsatta tänkandet...tar på krafterna!

Kramen!

Ragnvi

2010-04-09 @ 08:52:57
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Nilla

Tänkvärda rader...du. Läste i förra inlägget att din pappa är hemma. Hoppas att det går bra. Men konstigt att behöva vänta på en så viktig undersökning. Min man fick göra röntgen samma dag som han kom in. Men det beror väl på var i landet man bor, och vilka resurser som finns. Orättvist är det.

Så goa det är din småkillar :o) Man blir ju alldeles varm inombords när man ser dem.

Kram

2010-04-09 @ 12:23:31
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: Helen

Tänkvärt, jag dras ofta mot det negativa förhållningssättet tyvärr. Jag fattar inte varför egentligen för jag känner mig glad som allra oftast och borde därmed hitta det halvfulla glaset lättare tycker jag. Nåja, är medveten om dragningen så jag strävar emot och tänker efter en extra gång istället :-)

2010-04-11 @ 07:27:30
URL: http://helensvardag.blogg.se/

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0