25 feb..ok bara ett år till halvsekeldagen

Idag för 49 år sen föddes det en liten "skrutta" på den här gården, så varmt välkommen.
Till en mamma o pappa som kämpat ganska länge, och även misst två fullgångna barn.
Inte var jag särskilt stor ca 2 kg och kejsarsnitt blev det, dålig att äta men jag tog mig!
Några mer barn blev det då inte, till deras sorg, men desto mer omhuldad blev lilla jag.
Livet blir inte alltid som man tänkt, men mina föräldrar levde för mig, gården o våra djur.

Många skjutsningar blev det till kompisen och aktiviteter, nackdelen med ha långt till allt
Min mamma tog hand om alla djuren i ladugården och pappa skötte mark och skogen ute.
Att växa upp på en lantgård med många djur och natur så nära är ett (slitsamt) privilegie.
När mannen och jag tog över -81 året efter min mamma gick bort, fortsatte vi med djuren.
Men allt eftersom barnen växte och vi båda hade ju även jobb utanför, blev det för slitsamt

Nu är det många år sen vi skickade iväg våra sista djur, bara största sonen minns.
Sist lämnade mina två hästar gården, kvar blev bara smådjuren som katter o hund.
Efter att växt upp med att alltid varit bunden, aldrig kunnat åka på semester mer än
över dagen, var det ganska skönt kunna tänka på sig själv och barnen i första hand.
Mannen hade också haft samma uppväxt så det var ett gemensamt beslut som vi tog.

Senare på kvällen somnade min kära lilla moster in efter en lång tids sjukdom.
Märkligt att det hände just på min födelsadag, men på något sätt blev det som
en sista hälsning.  För varje år var hon så noga med att ringa och gratulera mig.
Eftersom jag miste min mamma så tidigt var moster Irma speciellt viktig för mig.
Med sorg i hjärtat men ändå en frid att hon fått slippa smärtorna.


Kommentarer
Postat av: Anki N

Hipp Hipp Hurra på din 49:onde årsdag!!!

Häftigt de där att liksom bo kvar där man föddes, att föra allt vidare. Kan tro de var omställning att bli av med alla djur. Visst är man bunden. Jag startade ju detta livet ((med hästarna) när jag var 47 år, så en har jag inte tröttnat...ler. Föddes som stadsflicka men drog mig mot landsbygden som 20 åring. Så i år firar jag 4 år med Pärla!!! Oh snart firar väl jag med en sån här dag, men några år till si.

Ha NU EN UNDERBAR FÖDELSEDAG

Kramiz Anki N

2010-02-25 @ 08:48:46
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/
Postat av: Susanne

Grattis på födelsedagen kära söstra mi!

Hoppas du får en jättebra födelsedag!

Kramisar i massor! Sus

2010-02-25 @ 08:50:38
Postat av: Synnöve

Har den äran idag. Har den äran idag.

På din nästan 50 års dag hihi....



Härligt att läsa om ditt barndomshem.

Men nu har ni väl djur igen? Eller hästar då?



Fira nu dagen med buller bång. Kanske gubben din sjunger en sång.

Grattis till en kul dam :D

Kramen Synnöve.

2010-02-25 @ 10:37:39
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Ann Catrine

Grattis på födelsedagen!

Liknande uppväxt, men vi bodde 3 generationer på gården. Nu finns inga djur kvar, men gården finns kvar i släkten.



Önskar dig en härlig dag, mycket tårta, sång, ballonger och kanske något paket?!



Kraaam!

2010-02-25 @ 14:00:58
URL: http://mormormu.blogg.se/
Postat av: Nilla

Grattis på födelsedagen. Vilken fin berättelse om dig och dina föräldrar. Förstår att du har fått mycket kärlek. Och därför har så mycket kärlek själv, att ge bort till dina nära och kära.

Vilken fin gård ni har, visste inte att du har varit bondmora. Kul att få veta lite mer om dig. Hoppas att du får en riktigt fin födelsedag.

Kram

2010-02-25 @ 18:03:47
URL: http://nillasdagar.blogg.se/
Postat av: Lotta O.

Hej Du. du är säkert en alldeles förträfflig "fröken", men skulle du tröttna på jobbet så ägna dig för jössenamn åt skrivandet. Du levererar ju poesi, skulle gärna se fler "krönikor" här. Kram och ha de bäst

2010-02-25 @ 18:29:48
Postat av: Ingrid ♥

Ett stort grattis till den stora dagen.

Kram Ingrid

2010-02-25 @ 19:32:59
URL: http://ingridspotpurri.blogg.se/
Postat av: Marina

Vad du var lik din mamma! Djur är härligt men det är så mycket jobb, jag förstår erat beslut.

Ha en bra kväll.

2010-02-25 @ 19:33:15
URL: http://gallerigavelin.blogg.se/
Postat av: Christina

Hoppas du haft en bra födelsedag.

Kram

2010-02-25 @ 20:39:52
Postat av: engelsson

Men ojdå..här ramlade man rätt in i en högtidsdag..så utomordentligt trevligt En massa hipp hipp hurran o må du ha en underbart fantastisk dag på alla tänkbara sätt o vis..kram

2010-02-26 @ 10:58:36
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: Znogge

Grattis en dag för sent! Hoppas firandet blev till belåtenhet.



När det gäller barn så behöver kvantitet och kvalitet inte alltid gå hand i hand även om många vill ha ett syskon. Vill det sig inte så är ett barn en gudagåva!



Trevlig helg!

2010-02-26 @ 12:19:39
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: AnnaKK

Hejsan! Och ett stort GRATTIS från mej också, om än en dag för sent. :-) Ha ett riktigt kul kalas ikväll då!!!



När jag körde till mitt jobb vid 11-tiden var väglaget FRUKTANSVÄRT. Det var så moddigt på landsvägen så jag knappt nånsin har varit med om värre! :-X Bilen jazzade lite som den ville mellan spåren, kändes det som, och lampan för att antisladd-systemet var igång lös nästan konstant. Fast när jag körde hem igen hade det töat fram ordentliga spår att placera hjulen i, så då var det rätt okej igen - men istället hade vår grusväg blivit ett elände istället... Hå-hå-ja-ja...



Hoppas det gick bra för dej att köra och handla och så där!? :-)

2010-02-26 @ 12:48:34
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Anki N

Hoppas du hade en fin födelsedag o god helg på dig. De var väl i afton de stora kalas skulle stå, hoppas ni får trevligt o livat.

Kramiz Anki N

2010-02-26 @ 16:34:29
URL: http://anki-nilsson.blogspot.com/

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0