Dystra tankar..

Läser/lyssnar just nu på en mycket bra bok som heter Skadad av Kathy Gloss. Den hamndlar om ett mycket skadat barn som kommer till en ny fostermamma. Med hennes proffsiga och tålmodiga jobb kommer mycket av flickans problem upp till ytan. Den är gripande och man bävar över att detta är en sann historia något som händer här ute i vår skyddade värld. Jag är tacksam för att det inte är vanligt med riktigt så allvarliga problem, men ändå.

För er som inte orkar med ett tungt inlägg så här på en torsdag, hoppa över nedanstående rader..
 
Det för mig i tankarna till mina egna 3 barns trygga uppväxt, och jag känner även tacksamhet över den uppväxt jag själv haft. Jag tror annars att alla vi föräldrar (och särskilt efter att ha gått igenom tonårsåren) vet att det inte alltid är helt lätt och enkelt. Allt går inte spikrakt framåt och uppåt.. Man får vara lyhörd och tålmodig. Lagom portion frihet och ansvar men samtidigt fasta och konkreta regler behövs. Jag vill säga att de tidiga tonårsåren kan vara ganska krävande och tålamodsprövande. Det växlas mellan att barnen vill ha den vuxnes alla privilegier men sällan dess krav och skyldigheter..
Tonåren är väldigt egoistisk skulle jag vilja säga, det handlar mycket om och kring barnen själva. Om utseende, om att höra till, hitta spelreglerna.. De har sällan lätt att se utanför sin egen lilla bubbla. De lever i sin värld. Kanske att det är det som gör att så många unga mår dåligt idag. Det blir nån krock i kommunikationen. Man lär sig idag att våga stå för sin sak -det är jättebra! MEN man måste också lära sig att lyssna, sätta sig in i andras känslor och åsikter. Man skyddar inte sina barn genom att linda in dem i bomull och inte heller genom att aplådera deras allt för starka åsikter och framfart. De måste i tidigt skede förberedas för hur livet verkligen är. Tåla både medgångar och motgångar.

Jaha, nu tror ni jag kört fast precis efter mötet med den här boken. Men det är bara ett litet uns av sannigen.
Det som fått mig att skriva av mig detta är nog istället några tydliga rader "om hjälp" från en helt annan ung vilsen själ som kommit framför mina ögon.
En ung människas rop på hjälp kan ses och höras på många olika sätt; vissa tar till maten, andra självskador, droger, ett destruktivt beteende överlag.. I detta fallet var det med hjälp av de skrivna orden mitt hjärta stannade till ett ögonblick. Hur ofta ser vi? Märker vi? Men bara ruskar på axlarna och låter det bero.. Hur kan jag hjälpa till.. Ska jag blanda mig i?
Nu vet ju jag med den vuxnes erfarenhet att det här med att må dåligt, att ha ångest o.s.v är långt ifrån bara de ungas.. Det är något som följer de flesta av oss någon period i livet. Att samtidigt som man själv är i obalans se sina barn och orka ge dem stöd och framförsikt är inte så enkelt alltid. Det är viktigt att VÅGA ta emot hjälp, att göra NÅGOT!!
Ibland kanske orden låter värre än de är?! Kanske Jag i min yrkesroll är för känslig? Ibland kanske det bara är ytterligare ett sätt att höras/synas fånga kompisars intresse, något man bara slänger ur sig för att synas?! MEN om det inte är så -om det är så allvarligt som det låter..

Jag har tyvärr varit med förr.. när det var försent.. Jag vågar inte chansa även om jag lägger mig i..

Jag utgår ju alltid från min referensram. Hade något av mina barn skrivit så hade det varit allvarligt.
Så här sitter jag nu med en liten fjäril i min mage, ska snart ge mig iväg till det "enkla" jobbet med de små barnen De, vi ska ge ALLT det där som gör dem starka och förberedda för livet. Det är ett ansvarsfullt jobb vi har!!


Kommentarer
Postat av: Ann Catrine

Vad starkt och insiktsfullt du skriver!! Jag har läst inlägget flera gånger för att verkligen ta in allt!!

Och boken måste jag bara läsa.



Tack vännen!!

2010-03-18 @ 13:45:23
URL: http://mormormu.blogg.se/
Postat av: Marina

Jag har precis gått en tredagars barnpilotsutbildning i pro Aros(VÄsterås) regi. Det går ut på att de utbildar många personer till lite mer civilkurage och ger en väldigt bra bild av vad vi har för resurser inom kommunen att hjälpa barn som har det svårt. Socialtjänsten, polisen, BUP och missbruksenheten var där och informerade. Det är verkligen allas ansvar!

Tunga grejer men intressannt!

Ha en bra dag.

2010-03-18 @ 14:22:18
URL: http://gallerigavelin.blogg.se/
Postat av: AnnaKK

Hejsan!



Du är så klok, och med hjärtat på rätta stället! :-)



Lyhördhet och empati - det finns det nog alldeles för lite av idag. Eller egentligen inte, kanske - men det är så svårt att hitta fram till den som behöver det nu för tiden... Så mycket stenhård yta man måste ta sej igenom först...

2010-03-18 @ 15:20:24
URL: http://handerblandander.blogg.se/
Postat av: Synnöve

Det finns så många sätt en ungdom kan skrika på hjälp. Vi har en tjej i vänkretsen på 16 år som skär sig. Föräldrarna orkar inte med. Får ingen hjälp osv.

Man känner sig så makteslös!

Vad kan man göra?

Vi provar med att säga till tjejen att hon duger som hon är. Men det funkar inte helt. Vad kan man göra?

Innan det blir allt för sent....

Kramen Synnöve.

2010-03-18 @ 17:30:38
URL: http://nabolandet.blogspot.com
Postat av: Ninni

Ditt inlägg är både intressant och tänkvärt! om fler la sig i skulle många må mindre dåligt det är jag övertygad om!



VI i vår yrkesroll ska definitivt lägga oss i!



Kram kram

2010-03-18 @ 17:32:21
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Znogge

I jobbet tycker jag det är viktigt att lita på sin "magkänsla". Det brukar oftast bli rätt då. Att se bort skulle jag aldrig kunna.

2010-03-18 @ 18:29:53
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: christina

Tänkvärd läsning. Att lägga sig i, är att bry sig. Vi människor gör det alldeles för lite.

Jag undrar hur många som inser hur viktigt och hur mycket ansvar vi har i vårat arbete.

2010-03-18 @ 20:04:45
URL: http://grandmother.blogg.se/
Postat av: Lena

Det är en svår uppgift att vara förälder.

Jag kan känna oro ibland att jag inte ska märka om mina barn mår dåligt.

Just nu har jag en 16 åring hemma som inte är allt för rolig. Jag tycker det är svårt att prata med henne, hon vill aldrig. Hon är mest inne på sitt rum när hon är hemma. Men varje dag går jag in till henne för att bara säga något så man kan kolla läget lite. Tyvärr äter hon sällan mat med oss eftersom hon tränar så ofta. Och till hösten flyttar hon till Lidingö där hon ska gå på Friidrottsgymnasiet. Och det känns lite oroligt för min del. Man vill ju vara en bra förälder.

//Lena

2010-03-18 @ 20:35:25
URL: http://bloggissoder.blogg.se/
Postat av: Gerth

Bra skrivet, vi känner igen oss i detta med våra två flickor. Man måste hela tiden vara lyhörd, det är lätt att missa och tro att detta gäller inte oss, men det gör det ändå. Känner igen den stängda dörren som måste öppnas ibland som Lena skriver om.

2010-03-18 @ 21:36:21
Postat av: Helen

Kloka sunda ord. Här i huset har vi 3 tjejer som alla haft och har helt olika behov under den intensiva tonårstiden. Gäller att balansera på den tunna tråden och lägga sig i, kontrollera och sätta gränser på rätt ställen samtidigt som man låter utvecklingen mot vuxenlivet få sin uppmuntran. Med magkänslan eller om vi skall kalla det intuition tror jag man landar rätt de allra flesta gånger. E känslan att lägga sig i så är det förmodligen helt befogat.

2010-03-18 @ 22:13:05
URL: http://helensvardag.blogg.se/

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0