Årets första julmarknad

Åminne Bruk
Julmarknad på Åminne bruk 14-16 Okt
Märklig känsla att mitt i Oktober gå bland julgranar och tomtar!!
Det tyckte Adam med, dagen till ära nyfrissad -
och det talade han om för alla.
De flesta uppskattade hans spontanitet..
Julen är här..
Julmarknaden hölls På Åminnebruk
Bruksmiljö
Mycket att titta på både inne och ute!!

..samt att pilla på för unge herrn.. och vi uppmanade till "se men inte röra"
Som vanligt hade Adam svar på tal;
-Men lillfingret då? om jag bara rör med det?!
 Jo, det var väl ok tyckte farmor, men se det tyckte INTE alla!!!

En dam förtydligade högljutt att han INTE fick röra hennes stickade kläder..
(ja ni läste rätt inget ömtåligt)
Svar på tal fick hon när Adam vänligt men bestämt
 höjde rösten, samt körde upp lillfingret framför henne;
 
-MIN FARMOR HAR SAGT, att JAG FÅR peta med den häre!!!!
Tyst blev kärr damen...
Och farmor och farfar fick snabbt titta åt ett annat håll...
för att inte visa sina leénden.

hantverk och matvaror
Omtänksam är han lillkillen, stannade upp vid ett stånd med fina silverringar.
Tittade och pekade på en, såg sen upp på mig varav försäljaren sa;
-Ska du köpa en sån fin ring till mamma?! (mycket sympatisk försäljare..)

Adam som tog henne på orden sa;
-nähädu hon har redan en ring min mamma.
Men farmor vill nog ha! Naturligtvis ville farmor det, fin var den dessutom.
Så nu har Adam gett en ring till mig
(fast att jag själv betalade är en annan historia)
Stolt över sin gärning var han, -Den har du fått av mig ju!!
silverring
Lite gott hembakt stenugnsbakat bröd, mormorgruvans senap,
samt ett stickat pannband (isländskt ull)
fick också följa med hem. Och Adam köpte lite godis -för det var ju LÖRDAG!
Samt gjorde att pillfingrarna för ett tag höll till i påsen ;)
Sen tog vi oss en härlig Promenad i omgivningen;
höst
sjön
Helt underbart läge vid Vidösternsstrand
Många hade tagit husbilen dit, men vi åkte vanlig bil.
övernattare
Adam i sin tur fick äntligen röra och pilla på vad han ville utan några sura blickar
(Brukar det verkligen vara så, blev faktiskt lite irriterad
-för han gjorde bara som andra vuxna.)
Alla vuxna kände och klämde ju på det mesta då sa man minsann inget.
 (och han gjorde det försiktigt)
aktiviteter ute
Han gick på skuggor, testade klättra uppför trädstammar,
samt funderade över olika hjulspår.... Frågade och ville ha förklaringar.
-Var kommer skuggan ifrån -varför blir det olika mönster av däcken..
-Vad används den här till, varför kan man snurra på den??
 -Hur gammal måste man vara för att kunna klättra upp för hela trädet?

Lunchen intogs på Max och naturligtvis måste kanan undersökas på olika sätt.
-Kan man åka på magen nerför rutchkanan??
-Ja, det kan man nog men det är bättre du sitter på rumpan..
-Ja, FAST jag testar en gång iallafall!!!
rutchkana
Hann precis hem och återlämna pojken innan det var dax för oss,
gå de hundra metrarna över åkern ner till våra trevliga fritidsgrannar.
God mat och dryck och klockan blev mycket innan vi vingl gick hem igen!!
Tur vår utelampa lyste väg, så vi kunde hålla rätt kurs på hemvägen :P
grannar
I dagsljus...


Kommentarer
Postat av: Znogge

Se men inte röra är svårt i en viss ålder. Men samtidigt så fungerar det ju inte om alla rör allt ;-)



Kändes tidigt med julmarknad redan i oktober. November borde det bli tycker jag...

2011-10-16 @ 12:31:53
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ann Catrine

Vad mysigt ni haft det!

(trots kärringar, de ska vara rädda om sina framtida

kunder de...)

Och vad gulligt att du fick dig en så snygg ring!

Julmarknaderna får gärna dra igång för min del...

Börjar så smått längta till advent ;-)

Och hur blir det med tomten i år?!

Kommer han att dyka upp lite här och lite där

även i år!?

Hoppas!



Önskar dig och de dina en fortsatt skön söndag!

Kram

2011-10-16 @ 13:10:46
URL: http://mormormu.blogg.se/
Postat av: Maria

Vilken härlig dag, ja man kan tycka att det är tidigt för julmarknad men de e ju inte långt kvar.

Kramen

2011-10-16 @ 13:24:16
URL: http://torparmor.blogspot.com
Postat av: Ninni

Lite mysko med julmarknad redan..määä varför fick han inte peta lite på grejerna..fånigt=(



Men han verkar så underbart härlig den ungen. Fin ring du "fick":-)



Ha en sköön söndag..kram kram

2011-10-16 @ 13:47:59
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: Freedomtravel

Julmarknad redan... det var tidigt! Jag väntar nog gärna lite med att tänka på julen... även om det kan vara trevligt att gå runt på en marknad

;)

2011-10-16 @ 16:03:52
URL: http://www.freedomtravel.se
Postat av: Skatan

Oj oj oj ... julmarknad redan nu när löven fortfarande sitter kvar och gräset är grönt ... fast marknad är ju aldrig fel och det kan ju vara bra att vara ute i god tid. Men du fick ringen (jättesnygg förresten) direkt ... och inte till julklapp!!

Att man alltid går på barn upplever jag titt som tätt. Man kan förstå att man säger till ... barn som vuxna ... om det rör sig om ömtåliga grejer t ex. Men garn!



Kram!

2011-10-16 @ 18:52:21
URL: http://skatanstankar.com
Postat av: Annelie Esséus

JULMARKNAD? REDAN? Neeeeeeeeeeeeeeeej jag vill inte!!!! gapskratt Gillar såklart din bilder från din härliga dag, men förtränger det där med tomtarna!

2011-10-16 @ 20:57:37
URL: http://esseus.se
Postat av: marie

Ojoj, julmarknad redan?!?!!??

Jag som inte är nån julälskare ryser lite...



Men vilken underbart fin ring du fick av gulliga Adam. <mycket kärlek i den ringen....

ha en skön måndag. kram

Postat av: AnnaKK

Jag kan lugna mej med julmarknader i åtminstone en månad till - men det ser ju ut som att ni hade en helt ljuvlig dag, tomtarna till trots! Och så gullig han är, Adam! :-D

2011-10-17 @ 13:00:22
URL: http://annakk.blogg.se/
Postat av: Ragnvi

Mera pillfingrar på marknader tycker jag! Det är väl ändå sånt som man får räkna med eller hur?! Han är för go´o förståndig din Adam! Härliga bilder!

Kramen!

Ragnvi

2011-10-18 @ 04:04:55
URL: http://rankans.blogg.se/
Postat av: Novalie

Hej! Jag har själv funderat på att börja skriva här. Varför har du valt att blogga här och inte någon annanstans?

2012-03-18 @ 01:05:33
URL: http://hemförsäkringidag.se

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0