Bailey 7 månader redan

Tiden har verkligen gått fort.
 
Baileybildspel
 
Han är väldigt duktig på många saker,
som tex att komma på inkallning.
Springa fint vid sidan när vi tränar.
En lagotto Romagnolo är en arbetande hund,
Ingen soffpotatis! 
Det gäller att vara snabb med att lära dem saker,
-annars lär de sig själva (på sitt sätt)
Man måste liksom vara påläst och ligga steget före.
 
Mitt andra bästa råd jag fick själv var;
träna in byteshandel!!
Tyckte det lät lite märkligt, men SÅ bra.
En lagotto som ju är en hund som jobbar med näsan,
i sitt ursprung tränas de att leta tryffel.
Varje gång han " tjuvar" eller tar något han inte ska
byter jag det med en godis.
Detta innebär idag att han oftast så att säga frågar först.
Då kommer han lite försiktigt, med huvudet högt
oftast lite på sned och saken i munnen.
Ska vi byta mot en godis, frågar jag.
Då lägger han ner det han har (oftast) och tar godiset.
 
Likaså fick jag rådet träna passivitet,
bara sitta helt still utanför en affär t.ex.
Därför tror jag det funkade så bra ha med på jobbet.
( ja inte mitt då, utan mannens)
I sin bilbur är han alltid avslappnad och lugn när vi går.
 
Det är viktigt att aktivera, annars aktiver de sig själva,
(Inte alltid på rätt sätt...)
Favoritsysselsättningen är förstås godissök el leksak
Detta gör vi både inne och ute.
Olika problemlösnings leksaker är toppen.
 
Sen är det ju det här med pälsen då....
Vi som aldrig haft "klipphund" innan hur skulle det gå?
Kände bara " på det direkt" det är vår hund,
Vad gör det om det skulle bli lite ojämnt?!
Den STORA fördelen är ju slippa fällningen.
Det är SÅ värt en dryg timmas hårvård var tredje vecka!
Vi har gjort det till en trevlig stund och hjälps åt.
Visst kan det vara lite busnafsigt ibland.
Men med ett gott tuggben går det bättre och bättre.
Har till och med inhandlat en trimmer,
Så vi kan fixa vårfrisyren själva. 
En till två gånger om året, 
kan man trimma ner dem lite mer rejält.
Annars är det sax som gäller.
 

Kommentarer
Postat av: Decdia

Kul att du lärt känna lilleman!
Hade jag varit han hade jag plockat grejer hela tiden för att få godis, haha!

2014-01-15 @ 19:04:45
URL: http://www.decdia.blogg.se
Postat av: Znogge

Vi byter också med Herr Hund och det fungerar bra. Miss E kallar jag bara på och då kommer hon springande hur lycklig som helst! Våra hundar klipps var tredje månad och snart är det dags. Kamningen uppskattas inte av Herr Hund som försöker ett och annat men man får visa vem som bestämmer :-)

Kram

2014-01-15 @ 19:20:47
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: "LillaSyster"

Oj, vart har tiden tagit vägen..... tycker inte det är längesedan du presenterade charmtrollet. Mmmmm träna på ni, du har ju igen det - alltid trevligt att möta hundar med disciplin. (nu kan du ju ha homon till draghund) Kram =)

2014-01-15 @ 19:23:53
URL: http://mittskogsliden.blogg.se/
Postat av: Ama de casa

Jösses vad fin han är! Och jag hoppas att katten visar sin plats ;-)

2014-01-15 @ 20:39:07
URL: http://amacasa.wordpress.com
Postat av: Herr Nilssons Fru

Jösses vad tiden går. Grattis till Er lille dunboll - han är ju söt som socker.
Kramiz

2014-01-16 @ 06:38:02
URL: http://anki-nilsson.blogspot.se
Postat av: anneli

Gud så söt han är. Hade faktiskt ingen aning om att inte denna hund fäller, vad skönt det måste vara att slippa det!
Min väninna har har nyligen blivit lycklig ägare till en likadan, detta lilla exemplar är fortfarande i stadiet då han tycker att tofflor är väldigt väldigt gott. *ler*

Svar: Jag vågar väl inte ropa hej än... MEN så lite som denne tuggat sönder har ingen av alla våra andra gjort. Några strumpor, sina leksaker och en napp. Läser man om dem är de bitmaskar
farmor

2014-01-16 @ 07:51:32
URL: http://esseus.se
Postat av: camilla

Våra underbara husdjur!
Kram!

2014-01-16 @ 08:58:58
URL: http://cammo69.blogspot.com
Postat av: AnnaKK

Han kom verkligen till rätt hem, Bailey! :-)

Men den där erfarenheten av tidigare hundar är nog rätt viktig faktiskt, när man ger sej på en sådan ras? Som kräver en hel del av både aktivitet och hjärngympa + pälsvård, menar jag. :-)

Min erfarenhet av att klippa och forma frisyr, säger mej tydligt och klart att jag inte orkar med en till överpälsad cocker... Så ska vi ha den här rasen nästa gång också, ska vi se oss om efter en av jakttyp istället...

Idag ska dock dottern få sköta saxen - och hon ska få sätta den i mitt hår! Äntligen!!! Det måste ha varit i början av oktober jag frågade om hon hade tid att klippa mej, men sen blev det inte av och sen skulle hon operera knäet och sen blev det jul och hennes sjukskrivning tog slut i samma veva... Men idag är hon ledig, och det ska bli så skönt att få av mej "pälsen"! :-)

Trevlig fredag och helg på dej!! :-)

2014-01-17 @ 07:16:17
URL: http://annakk.blogg.se
Postat av: ✫ Fru Eriksson

Han är bedårande Bailey <3

/Nospuss

2014-01-19 @ 15:54:19
URL: http://frunsblogg.blogspot.se/

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0