Aprikosbröd är "mumma"

Det här lättgjorda brödet är späckat med gottigheter enda problemet är vad man har hemma.
Men denna gång var planeringen god o inköpslistan klar på hemvägen från jobbet
Så här kommer receptet om någon vill prova:

3 dl vetemjöl
2,5 dl grovt rågmjöl
1 dl havregryn
1 dl rågkross
1 dl vetekross
1 dl linfrö
1 dl solrosfrö
1 dl nötter, mandel el dyl
1 dl hackade torkade aprikoser el fikon
1 dl russin eller lingonsylt
1 dl sirap ev mörk
4,5 dl filmjölk
1,5 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
1,2 tsk bikarbonat
2 tsk brödkryddor

Mitt i Ugn 200 grader ca 45 min

Blanda filmjölk o sirap, hacka nötter o aprikoser,
Blanda med alla andra torra ingred o rör ner i filen.
Klä en avlång bakform med bakplåtspapper, låt pappret hänga över kanten.
Häll smeten i formen, bred ut o strö lite havregryn över. In i ugnen!
 Låt svalna under handduk.

Gott med smör o en skiva stark ost på!

Kommentarer
Postat av: Skatan

Tack för receptet. Deeet skall jag prova så fort jag kommer hem. Men först måste jag fylla skafferiet. Det har ju onekligen en hel del ingredienser. Kramar!

2009-08-25 @ 16:41:51
URL: http://skatanstankar.wordpress.com
Postat av: Znogge

Så gott det låter och jag kan tänka mig att en skiva stark ost till är perfekt! Men jag får nog storhandla först om det ska bli något bröd ;-)Med salt och vetemjöl kommer man inte långt!



Kram!

2009-08-25 @ 20:09:00
URL: http://znogge.wordpress.com/
Postat av: Ninni

Det där har jag ätit supergott!



Ja nu är det fullt man blir helt slut...direkt efter jobbet idag hade vi möte, vi har massor att göra innan vi tar över 1 januari!

Och den här veckan fyra inskolningar förra veckan en nästa ytterligare en...hjälp!



Blir gött när allt är klart...men det msåte vara svårt med barn som inte förstår språket har ni tolk med??



Kramen



2009-08-25 @ 20:20:21
URL: http://ninni.blogg.se/
Postat av: engelsson

Men vad kul med recept..måste jag pröva..efter att jag varit o handalt dåL kram o ha en fin dag idag

2009-08-26 @ 09:09:05
URL: http://engelsson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag ska prova det nästa vecka då jag är lite mer ledig.

Det verkar gott och nyttigt.

kram Ingrid

2009-08-26 @ 22:51:44

Skriv till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

Eventuell Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0